کولاک اپل با رونمایی از «iOS ۱۵» و یک سورپرایز ویژه

مدیریت سایت سه شنبه 18 خرداد 1400 - 10:29
کولاک اپل با رونمایی از «iOS ۱۵» و یک سورپرایز ویژه
اپل در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC ۲۰۲۱ از جدیدترین نسخه سیستم عامل آیفون یعنی iOS ۱۵ رونمایی کرد. همچنین همچنین اپل از سیستم‌عامل آی پد او اس ۱۵ (iPadOS ۱۵) رونمایی کرد که دارای ویژگی‌های جدیدی مانند ویجت‌ها، ویژگی مولتی تسکینگ و … است.

اپل در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC ۲۰۲۱ از جدیدترین نسخه سیستم عامل آیفون یعنی iOS ۱۵ رونمایی کرد. سیستم عامل جدید اپل طبق گفته این شرکت با تمرکز بر چهار محور توسعه یافته است. چند سالی بود که تغییرات آنپنانی در iOS بوجود نیامده بود اما سال گذشته شروع تغییرات چشمگیر این سیستم‌عامل شکل گرفت و به همین خاطر انتظار نداشتیم iOS 15 خیلی پر سر و صدا باشد اما قابلیت‌های اضافه شده جذاب هستند.


ویژگی‌های جدیدی آی او اس ۱۵ 

FaceTime

کولاک اپل با رونمایی از IOS ۱۵ و یک سورپرایز ویژه

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در iOS 15 شاهد هستیم، در اپلیکیشن فیس‌تایم است که اینبار قابلیت‌های جذاب فراوانی را دریافت کرده. اپل قابلیت‌های جدید این اپلیکیشن را با هدف برقراری یک مکالمه‌ی تصویری مشابه مکالمه‌ی در دنیای واقعی طراحی کرده که بسیار جذاب و هیجان‌انگیز هم هستند.

در سیستم عامل iOS 15 کاربران در کنار صدای فراگیر، به قابلیت حذف نویز در تماس‌های فیس تایم هم دسترسی پیدا می‌کنند تا صدای طبیعی‌تری به دیگران برسد. علاوه بر این، کاربران می‌توانند تماس‌ها را زمانبندی کرده و لینک آن را برای افراد ارسال کنند، البته برای شرکت در این تماس‌ها حتما نباید دستگاه اپل داشته باشید و از طریق مرورگر هم می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. تماس‌های تصویری به طور سرتاسری رمزگذاری می‌شوند.


Messages

کولاک اپل با رونمایی از IOS ۱۵ و یک سورپرایز ویژه

قابلیت بعدی که اپل به صورت ویژه قصد بروزرسانی و تحول در آن را داشت iMessage است. در این قابلیت کاربران می‌توانند با آزادی عمل بسیار بیشتری به ارتباط با هم بپردازند. این قابلیت، راه جدیدی برای اشتراک‌گذاری محتوا مانند تصاویر، موسیقی، پادکست و موارد دیگر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند محتوای اشتراکی را پین کنند.


Notifications

کولاک اپل با رونمایی از IOS ۱۵ و یک سورپرایز ویژه

نوتیفیکیشن‌ها در آی او اس ۱۵ بازطراحی شده‌اند. بدین صورت که اینبار  به لطف قابلیتی تحت عنوان Notification Summary (خلاصه‌ی اعلانات) کاربران مجبور نخواهند شد بین آن همه اعلانات کم‌اهمیت در صفحه‌ی قفل سردرگم شوند. استاتوس مزاحم نشوید کاربران حالا به مخاطبین در Messages نشان داده می‌شود. علاوه بر این، گزینه‌های جدیدی مانند تمرکز یا Focus برای استاتوس در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.


Photos

کولاک اپل با رونمایی از IOS ۱۵ و یک سورپرایز ویژه

نرم‌افزار Photos نیز مانند همه بخش‌های iOS15 ویژگی‌های هوشمندانه‌تری را به خود دیده‌است. Photos در iOS 15 از قابلیت Live Text بهره می‌برد که امکان هایلایت کردن و انتخاب متن در تصاویر را فراهم می‌کند. این ویژگی در سایر اپ‌ها مانند اپل نیوز هم کاربرد دارد. در سیستم عامل جدید آیفون، تصاویر در بخش جستجوی Spotlight نیز رویت می‌شوند. همچنین قابلیت‌های جدیدی به memories افزوده شده است. این قابلیت تصاویر و ویدیوها را ترکیب کرده و به صورت هوشمند آهنگی را از اپل موزیک انتخاب می‌کند.


Live Text

کولاک اپل با رونمایی از IOS ۱۵ و یک سورپرایز ویژه

قابلیت Live Text در واقع الهام گرفته از گوگل لنز و فوق‌العاده کاربردی است. این قابلیت با شناسایی محتوای متنی داخلی همه نوع تصویر (چه از دوربین شما گرفته شده، چه از محیط وب) قابلیت شناسایی محتوای داخل آن و ارتباط با شما، مخاطبان و نرم‌افزارهایتان را می‌دهد.  به گفته‌ی اپل، فرایند جداسازی متن از تصاویر تماما درون خود گوشی انجام شده و هیچ یک از متن‌ها به جایی ارسال نمی‌شوند.


Wallet

کولاک اپل با رونمایی از IOS ۱۵ و یک سورپرایز ویژه

iOS 15 کلیدها را به Wallet یا کیف پول می‌آورد که شامل کلیدهای اتاق‌های هتل و کلیدهای برای قفل‌های خانه هوشمند می‌شود. اپلیکیشن والت همانطور که از نامش پیداست آمده تا نیاز کاربران به کیف پول فیزیکی از بین برود. اپل پرداخت هوشمند Apple Pay و امکان احراز هویت با کارت‌های شناسایی را به واسطه قابلیت Apple Wallet فراهم نموده که می‌تواند قدمی مثبت در زمینه افزایش سطح امنیتی دستگاه‌ها و کاربری آنها در زمینه‌های مختلف باشد.


Weather

کولاک اپل با رونمایی از IOS ۱۵ و یک سورپرایز ویژه

اپلیکیشن Weather با انبوهی از داده‌ها بازطراحی شده است. این اپلیکیشن حالا می‌تواند تصاویر را با انیمیشن‌های واقعی‌تر همراه با حس واقعی اتفاقات در منطقه شما به تصویر بکشد.  اکنون یک رادار بهبود یافته به این اپلیکیشن اضافه شده که دما و میزان بارندگی را در یک نقشه‌ی تعاملی به کاربران نشان می‌دهد. بدین ترتیب کاربران قادر خواهند بود شرایط آب و هوا را به صورت زنده در یک محلی مشخص مشاهده کنند.


Maps

کولاک اپل با رونمایی از IOS ۱۵ و یک سورپرایز ویژه

رابط  کاربری اپلیکیشن Maps از امروز برای کاربران اسپانیا و پرتغال منتشر می‌شود و تا اواخر سال جاری میلادی به ایتالیا و استرالیا خواهد رسید. Maps  به قابلیت دید جهانی و جزئیات بیشتر برای شهرها مجهز می‌شود. همچنین با جزئیات جدیدی برای جاده‌ها روبه‌رو می‌شویم که به رانندگان در شهرها کمک می‌کند.


سایر ویژگی‌ها

همپنین قابلیت‌های جستجوی صوتی در سافاری، درگ اند دراپ در محیط‌های مختلف و بسیاری قابلیت‌های جدید را باید از ویژگی‌های iOS 15 بدانیم که می‌توانند تجربه آن را برای کاربران به سطح بسیار بالایی انتقال دهند

لازم به ذکر است، اولین بتای توسعه‌دهندگان iOS 15 دیروز منتشر شد و اولین بتای عمومی‌اش ماه آینده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. نسخه نهایی این سیستم عامل هم در پاییز (ماه سپتامبر میلادی) منتشر خواهد شد.


سورپرایز ویژه؛ رونمایی از «آی پد او اس ۱۵»

همچنین اپل از سیستم‌عامل آی پد او اس ۱۵ (iPadOS 15) رونمایی کرد که دارای ویژگی‌های جدیدی مانند ویجت‌ها، ویژگی مولتی تسکینگ و … است. همان‌گونه که می‌دانید اپل از سال ۲۰۱۰ تاکنون تغییرات چندان زیادی را در صفحه‌ی هوم iPadOS ایجاد نکرده است.

کولاک اپل با رونمایی از IOS ۱۵ و یک سورپرایز ویژه

حتی با وجود رونمایی از ویجت‌ها در سال گذشته و اضافه شدن آن‌ها به سیستم عامل‌های iOS 14 و iPadOS 14 کاربران در زمان استفاده از آن‌ها در iPadOS نمی‌توانستند که از آن‌ها به‌راحتی استفاده کنند و ویجت‌های مورد نظر خود را در هر جایی از صفحه‌ی هوم که می‌خواهند قرار دهند تا به‌سرعت به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.

اپل App Library را به iPadOS آورده است. مثل همان چیزی که در آیفون وجود دارد، این قابلیت با پاک کردن برنامه‌هایی که به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنید از روی صفحه هوم، آن‌ها را به پوشه‌هایی که به صورت خودکار سازماندهی می‌شوند خواهد برد. App Library در آیپد روی داک قرار دارد.

همان‌گونه که می‌دانید اضافه شدن ویجت‌ها به صفحه‌ی هوم تنها تغییر رخ داده در صفحه‌ی هوم سیستم عامل iPadOS 15 نیست. شایعه‌های منتشر شده نشان می‌دادند که اپل در iPadOS 15 قابلیت‌های مربوط مولتی‌تسکینگ را هم بهبود خواهد داد. اکنون و با رونمایی از این سیستم عامل شاهد رخ دادن این اتفاق هستیم.

کولاک اپل با رونمایی از IOS ۱۵ و یک سورپرایز ویژه

مالتی‌تسکینگ بخش دیگری در iPadOS جدید است که اکنون ارتقاء پیدا کرده است.  اکنون آیکون جدیدی به این سیستم عامل اضافه شده است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند کار‌هایی مانند مشاهده‌ی اپ‌ها در کنار یکدیگر را به‌راحتی انجام دهند.

در برنامه Notes برای آیپد، کاربران باید در بخش‌هایی مانند سازمان‌دهی و همکاری منتظر بهبودهایی باشند. برای مثال افراد می‌توانند افراد را تگ کنند و برای آن‌ها نوتیفیکیشن ارسال می‌شود. کاربران همچنین می‌توانند در یک نوت تگ اضافه کنند و ضمنا امکان پیدا کردن آن توسط مرورگر تگ هم وجود دارد.

همچنین ویژگی ترجمه نیز مانند iOS به iPadOS 15 اضافه شده و شما می‌توانید تقریباً هر سندی را با این ویژگی مدیریت کنید. جذاب‌ترین ویژگی سیستم عامل آیپد امسال را می‌توان قابلیت تولید اپ و نوشتن کدهای iOS در تبلت‌های قدرتمند جدید اپل دانست که به شما اجازه می‌دهد با یادگیری و نوشتن کد روی آیپد، اپلیکیشن مخصوصی خودتان را روی  iOS یا iPadOS اجزا کنید.

بسیاری از ویژگی‌ها و تجربیات جدید iPadOS 15 با iOS 15مشترک است. مکالمات FaceTime برای صدایی طبیعی‌تر اکنون از صدای Spatial پشتیبانی می‌کند. یک قابلیت تفکیک صدا نیز باعث می‌شود صدای شما از سر و صدای پس زمینه جدا شود و صدای شما با توان بیشتری از گذشته پخش شود. حالت عکاسی پرتره نیز به فیس تایم اضافه شده است که به شما امکان می‌دهد صحنه پشت سرتان را در مکالمات محو کنید.

کولاک اپل با رونمایی از IOS ۱۵ و یک سورپرایز ویژه

نسخه بتای مخصوص توسعه دهندگان iPadOS 15 که امروز منتشر شد، به تدریج و در طول ماه‌های آینده آپدیت خواهد شد تا دارندگان آن بتوانند ضمن تست ویژگی‌های جدید این سیستم عامل و ساخت اپ‌های جدید متناسب با آن، مشکلات و باگ‌های احتمالی را به اپل گزارش دهند. انتظار داریم که نسخه اصلی  iPadOS 15، بعد از رویداد پاییزی اپل در اختیار کاربران قرار گیرد.

سیستم عامل iPadOS 15 همچنین می‌تواند نویز را در تماس‌های فیس تایم از بین ببرید. حالت پرتره هم پس زمینه را در تماس‌های فیس تایم تار می‌کند تا تمرکز روی چهره شما باشد. iPadOS 15 از قابلیت SharePlay برای اشتراک‌گذاری موسیقی، فیلم و تصاویر بهره می‌برد. SharePlay از قابلیت‌های تصویر در تصویر و iMessages در iOS هم بهره می‌برد.

اولین نسخه بتای توسعه‌دهندگان iPadOS 15 امروز منتشر می‌شود و اولین بتای عمومی آن ماه آینده از راه می‌رسد. برای انتشار نسخه نهایی آن باید تا پاییز صبر کنیم.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد