بهترین گوشی های موبایل بازار ایران (مرداد ۱۴۰۰)

مدیریت سایت یکشنبه 3 مرداد 1400 - 18:58
بهترین گوشی های موبایل بازار ایران (مرداد ۱۴۰۰)
در این مقاله قصد داریم در قالب راهنمای خرید جامع، بهترین گوشی‌های موجود در بازار ایران را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم در قالب راهنمای خرید جامع، بهترین گوشی‌های موجود در بازار ایران را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

در مقاله‌ی پیش‌رو می‌خواهیم بهترین گوشی‌های هوشمند را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی کنیم. از بهترین گوشی‌های ۳ میلیون تومانی (گوشی‌های اقتصادی) تا بهترین گوشی‌های ۳۰ میلیون تومانی (گوشی‌های پرچم‌دار)؛ تا شما بتوانید با بودجه مدنظرتان، بهترین گوشی ممکن را بخرید.

توجه کنید همه قیمت‌های نوشته‌شده، براساس کمترین قیمت بازار برای مدل رجیسترشده است. افزون‌براین، با توجه ‌به تغییر زیاد قیمت در بازار گوشی‌ موبایل، مقاله‌ی پیش‌رو ابتدای هر ماه و با توجه ‌به قیمت روز، به‌روزرسانی می‌شود.


بهترین گوشی تا ۳ میلیون تومان

بهترین گوشی های موبایل - شیائومی ردمی 9

شیائومی ردمی 9

اگر بگوییم بازار گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده در ایران تحت سلطه برند شیائومی قرار دارد، چندان اغراق نکرده‌ایم. شیائومی مدل‌هایی با امکاناتی فراتر از رقبا و ارزش خرید زیاد را عرضه می‌کند؛ بنابراین اگر در این راهنمای خرید، نام برند شیائومی را زیاد مشاهده کردید، تعجب نکنید! در بازه قیمتی کمتر از ۳ میلیون تومان، اکثر گوشی‌ها از تراشه‌های ضعیف و نمایشگرهایی بی‌کیفیت استفاده می‌کنند، اما «ردمی 9 شیائومی» که بیش از یک سال از عمرش می‌گذرد، با بهره‌گیری از نمایشگر Full HD و تراشه‌ای با قدرت مناسب، یک سروگردن برتر از رقبای هم‌قیمتش قرار دارد.

در حال حاضر با قیمتی کمتر از سه میلیون تومان، می‌توانید مدل ۳۲ گیگابایتی ردمی 9 شیائومی را با ۳ گیگابایت رم تهیه کنید. در نظر داشته باشید که با افزایش بودجه خود به حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، می‌توانید مدل ۶۴ گیگابایتی این گوشی را با ۴ گیگابایت رم بخرید که هم تجربه‌ی چندوظیفگی بهتری دارد و هم فضای ذخیره‌سازی بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد.


بهترین گوشی تا ۴ میلیون تومان

بهترین گوشی شیائومی ردمی نوت 9T مدل 5G

شیائومی ردمی نوت 9T مدل 5G

«ردمی نوت 5G 9T»، یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های اقتصادی‌ترین بازار و از ارزان‌ترین گوشی‌های 5G در ایران است. ردمی نوت 9T مدلی پیشرفته از ردمی نوت 9 با امکاناتی جذاب به‌حساب می‌آید که مدل ۶۴ گیگابایتی آن با ۴ گیگابایت رم را می‌توانید با قیمتی حدود ۴ میلیون تومان در بازار ایران پیدا کنید. از امکانات اصلی ردمی نوت 5G 9T علاوه‌بر پشتیبانی از شبکه‌های 5G، می‌توانیم به نمایشگر ۶٫۵۳ اینچ با دقت Full HD، تراشه جدید و کارآمد با پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای، دوربین ۴۸ مگاپیکسل، بلندگوهای استریو و باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۱۸ وات اشاره کنیم.


بهترین گوشی تا ۵ میلیون تومان

بهترین گوشی تا 5 میلیون تومان - شیائومی ردمی نوت 10 اس

شیائومی ردمی نوت 10S

«ردمی نوت 10S شیائومی» چند ماه پیش به‌عنوان جایگزین گوشی پرفروش ردمی نوت 9S معرفی شد. در مقایسه با مدل سال گذشته، ردمی نوت 10S تغییرات زیادی دارد که برای نمونه می‌توانیم به نمایشگر OLED با روشنایی زیاد، دوربین بهتر، سیستم‌عامل جدیدتر، بلندگوهای استریو و شارژ سریع‌تر باتری اشاره کنیم. تغییر نمایشگر از پنل LCD به پنل OLED و اضافه شدن بلندگوهای استریو را می‌توانیم مهم‌ترین تغییرات ردمی نوت 10S بدانیم که خرید آن را به‌جای مدل سال گذشته توجیه می‌کند.

به‌تازگی، مدل‌های مختلف گوشی ردمی نوت ۱۰ اس با حافظه ذخیره‌سازی و رم متفاوت وارد بازار ایران شده است و می‌توانید مدل ۶۴ گیگابایتی آن را با قیمتی نزدیک به ۵ میلیون تومان تهیه کنید؛ البته اگر به دنبال بهترین مدل از ردمی نوت 10S با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم می‌گردید، باید بودجه خود را از ۶ میلیون هم بیشتر کنید.


بهترین گوشی تا ۶ میلیون تومان

بهترین گوشی تا 6 میلیون تومان - پوکو X3 پرو

پوکو X3 پرو

پوکو که حالا دیگر مستقل از شیائومی فعالیت می‌کند، اوایل سال جاری میلادی از مدل جدیدی از گوشی محبوب X3 با نام «پوکو X3 پرو» رونمایی کرد. همان‌طور که نام این گوشی نشان می‌دهد، نسخه‌‌ی پیشرفته‌ای از پوکو X3 محسوب می‌شود. بارزترین ویژگی پوکو ایکس 3 پرو، تراشه فوق‌العاده قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۰ است که آن را بیش از دو برابر قدرتمندتر از پوکو ایکس 3 می‌کند.

از نظر قدرت پردازشی، در بازه قیمتی ۶ میلیون تومان رقیبی برای پوکو ایکس 3 پرو وجود ندارد. از دیگر امکانات این گوشی می‌توانیم به نمایشگر ۱۲۰ هرتز با پشتیبانی از HDR10، بلندگوهای استریو، چهار دوربین برای حالت‌های مختلف عکاسی و باتری ۵۱۶۰ میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۳۳ وات اشاره کنیم.


بهترین گوشی تا ۷ میلیون تومان

بهترین گوشی های موبایل - شیائومی می 11 لایت

شیائومی می 11 لایت

شیائومی چند ماه پیش از جدیدترین گوشی‌های خود یعنی سری می 11 رونمایی کرد. «شیائومی می 11 لایت» اقتصادی‌ترین مدل این سری محسوب می‌شود. در حال حاضر، می‌توانید مدل ۱۲۸ گیگابایتی آن را با قیمتی حدود ۷ میلیون تومان در بازار ایران پیدا کنید. اگر صرفا قدرت پردازشی را در نظر بگیرید، پوکو X3 پرو همچنان گوشی قدرتمندتری درمقایسه‌با می 11 لایت محسوب می‌شود؛ اما در سایر موارد، برتری با می 11 لایت خواهد بود. برای نمونه، می 11 لایت چیزی حدود ۳۰ درصد سبک‌تر و ۳۰ درصد باریک‌تر از پوکو X3 پرو است. به‌علاوه، این گوشی از نمایشگر باکیفیت‌تری بهره می‌برد و دوربین اصلی آن هم عملکرد بهتری دارد.


بهترین گوشی تا ۸ میلیون تومان

بهترین گوشی تا 8 میلیون تومان - شیائومی می 10 تی

شیائومی می 10T

شیائومی سیستم نام‌گذاری گیج‌کننده‌ای برای گوشی‌هایش دارد. این شرکت چینی مدل‌های زیادی با پسوندهای مختلف از هر سری معرفی می‌کند؛ اما به هر حال نمی‌توان انکار کرد که معمولا گوشی‌های شیائومی، امکاناتی فراتر از قیمتشان ارائه می‌دهند. در مورد «شیائومی می 10T» هم همین‌طور است؛ مدلی که نسخه‌ای از گوشی پرچم‌دار می 10 محسوب می‌شود که بیشتر امکانات آن را در بطن خود دارد.

درست مثل نسل قبلی یعنی شیائومی می 9T که جزو به‌صرفه‌ترین گوشی‌های رده‌بالا در زمان خودش بود، می 10T با بهره‌گیری از تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۵، نمایشگر ۱۴۴ هرتز، پشتیبانی از اینترنت نسل پنجم 5G، بدنه شیشه‌ای، بلندگوهای استریو و دوربین‌های کارآمد، ارزش خرید خیلی زیادی دارد.




بهترین گوشی تا ۱۰ میلیون تومان

بهترین گوشی تا 10 میلیون تومان - پوکو اف 3

پوکو F3

با بودجه‌ای نزدیک به ۱۰ میلیون تومان، می‌توانید گوشی‌هایی با تراشه‌های پرچم‌دار تهیه کنید. «پوکو F3» جزو معدود گوشی‌هایی است که از تراشه اسنپدراگون 870 قدرت می‌گیرد؛ یعنی پوکو F3 قدرت بیشتری را در مقایسه با پرچم‌داران سال گذشته مثل شیائومی می 10 یا سری وان پلاس 8 در اختیارتان قرار می‌دهد. اسنپدراگون 870 به‌قدری قدرت پردازشی دارد که می‌تواند عموم بازی‌ها را با نرخ فریم پایدار و تنظیمات گرافیکی بالا اجرا کند و چنانچه بازی از نرخ‌های بیش‌از ۶۰ فریم‌برثانیه پشتیبانی کند، به‌لطف نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پوکو F3 می‌توانید آن را تجربه کنید.

پوکو F3 یک گوشی رویایی برای گیمرهای موبایل محسوب می‌شود. همه بخش‌هایی که برای گیمرها مهم است (شامل نمایشگر، تراشه،...) عملکرد خیلی خوبی در پوکو F3 دارند، از سوی دیگر پشتیبانی F3 از اتصال 5G یکی از ویژگی‌های آینده‌نگرانه‌ی این گوشی برای بازار ایران به‌شمار می‌آید. بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف F3 را می‌توان دوربین‌های ناکارآمدش دانست.



بهترین گوشی تا 10 میلیون تومان - سامسونگ گلکسی A52

سامسونگ گلکسی A52

گوشی جذاب و جدید سامسونگ یعنی «گلکسی A52» یکی از بهترین میان‌رده‌های بازار ایران محسوب می‌شود که نمایشگر عالی و دوربین‌های کارآمد را در بدنه‌ای خوش‌ساخت و جمع‌وجور دراختیارتان قرار می‌دهد. گلکسی A52 چند ماه پیش وارد بازار ایران شد. درحال‌حاضر، مدل ۱۲۸ گیگابایتی آن را می‌توانید با قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان تهیه کنید؛ البته دقت کنید درباره مدل 4G گلکسی A52 صحبت می‌کنیم و مدل 5G آن قیمت بیشتری دارد.



گلکسی A52 سامسونگ به‌طورکلی تجربه‌ی کاربری و عکاسی بهتری را ارائه می‌دهد، ولی اگر به دنبال قدرتمندترین گوشی برای اجرای سریع و روان بازی‌های موبایل می‌گردید، پوکو F3 گزینه‌ی بهتری است.


بهترین گوشی تا ۱۳ میلیون تومان

بهترین گوشی تا 13 میلیون تومان - سامسونگ گلکسی اس 20 اف ای 5 جی

سامسونگ گلکسی S20 FE (مدل 5G)

سامسونگ مدتی پیش، مدلی جدیدی از خانواده گلکسی اس ۲۰ را با نام «گلکسی اس ۲۰ اف ای» در دو نسخه 4G و 5G معرفی کرد. هر دو نسخه به‌لطف تجربه بی‌نقص و قیمت مناسب و ارزش خرید زیاد، توانستند به محبوبیت زیادی دست پیدا کنند. گلکسی اس ۲۰ اف ای اکثر مشخصات مدل گران‌تر گلکسی S20 را با قیمتی به‌مراتب کمتر یدک می‌کشد. این گوشی نمایشگر ۱۲۰ هرتز، دوربین اصلی و شارژ سریع ۲۵ وات را ارائه می‌دهد و فقط در بخش‌هایی مثل جنس بدنه و یک سری موارد جزئی تفاوت دارد.

تفاوت دو مدل 4G و 5G گلکسی S20 FE فقط به تراشه‌ی آن‌ها بازمی‌گردد. عملکرد مدل 5G پایدارتر، خنک‌تر و سریع‌تر از مدل 4G است و تجربه به‌مراتب بهتری را در مقایسه با مدل 4G ارائه می‌دهد. در حال حاضر، مدل 5G گلکسی S20 FE هم با قیمتی نزدیک به ۱۳ میلیون تومان در بازار ایران پیدا کنید.




بهترین گوشی تا ۱۶ میلیون تومان

بهترین گوشی شیائومی می 11i

شیائومی می 11i

به‌تازگی مدل ساده‌تری از پرچم‌دار حال حاضر شیائومی با نام «شیائومی می 11 آی» در بازار ایران به‌فروش می‌رسد که اکثر امکانات مدل پرچم‌دار را با قیمتی نزدیک به ۱۶ میلیون تومان در اختیارتان قرار می‌دهد؛ البته این قیمت به مدل ۲۵۶ گیگابایتی با ۸ گیگابایت رم مربوط می‌شود. بارزترین ویژگی گوشی، تراشه اسنپ دراگون ۸۸۸ است که در حال حاضر، یکی از قدرتمندترین تراشه‌های گوشی‌های هوشمند به‌حساب می‌آید. می 11i نمایشگر ۶٫۶۷ اینچ و اولد با پشتیبانی از +HDR10 دارد و سه دوربین ۱۰۸، ۸ و ۵ مگاپیکسلی وظایف عکاسی و فیلم‌برداری را برعهده دارند. بد نیست بدانید که می ۱۱ آی هم می‌تواند مثل مدل پرچم‌دار با دقت 8K فیلم‌برداری کند. 




بهترین گوشی تا ۲۰ میلیون تومان

بهترین گوشی تا 20 میلیون تومان - شیائومی می 11

شیائومی می 11

اگر به دنبال خرید بهترین گوشی با قیمتی حدود ۲۰ میلیون تومان هستید، پرچم‌دار حال حاضر شیائومی، «می 11»، هوشمندانه‌ترین انتخابتان خواهد بود. می 11 نمایشگری ۶٫۸۱ اینچ با دقت ۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل دارد که هم می‌تواند یک میلیارد رنگ را نشان دهد و هم طبق ادعای شیائومی، ۱۵۰۰ نیت روشنایی دارد. همان‌طور که انتظار داریم، پرچم‌دار شیائومی از بهترین تراشه ممکن، یعنی اسنپ دراگون ۸۸۸ بهره می‌برد که با ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم (بسته به حافظه داخلی) همراهی می‌شود. دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل و سه دوربین ۱۳ مگاپیکسل (اولتراواید)، ۵ مگاپیکسل (ماکرو) و ۲۰ مگاپیکسل (سلفی) وظایف عکاسی و فیلم‌برداری را در می 11 بر عهده دارند. از دیگر امکانات هیجان‌انگیز می 11 می‌توانیم به بلندگوهای استریو، حسگر تشخیص اثرانگشت زیر نمایشگر و پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ۵۵ وات اشاره کنیم.




بهترین گوشی تا ۲۵ میلیون تومان

بهترین گوشی های موبایل - سامسونگ گلکسی S21 پلاس

سامسونگ گلکسی S21 پلاس

پرچم‌داران سال ۲۰۲۱ سامسونگ در سه مدل معمولی (بدون پسوند) و پلاس و اولترا معرفی شدند؛ مدل‌هایی که بدون شک جزو بهترین گوشی‌های اندرویدی بازار محسوب می‌شوند. هر سه گوشی در مدت ۶ ماهی که از معرفی‌شان می‌گذرد، افت قیمت زیادی کرد‌ه‌اند و به‌نظر می‌رسد زمان خوبی برای خریدشان باشد. مدل «گلکسی S21 پلاس» با قیمتی نزدیک به ۲۵ میلیون تومان هم در بازار ایران پیدا می‌شود. گلکسی S21 پلاس همان نمایشگر عالی و دوربین‌های همه‌فن‌حریف و امکانات بی‌پایان نرم‌افزاری گلکسی S21 معمولی را با نمایشگری بزرگ‌تر، باتری حجیم‌تری و بدنه‌ای شیشه‌ای ارائه می‌دهد و بدون شک، یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند ساخته‌شده تا به امروز به‌حساب می‌آید.



بهترین گوشی تا 25 میلیون تومان - اپل آیفون 12

اپل آیفون 12

در زمان نگارش راهنمای خرید، «آیفون 12» پرفروش‌ترین گوشی جهان است و ازنظر آمار فروش، هیچ‌کدام از گوشی‌های اندرویدی حتی به گرد پای آن هم نمی‌رسند. بد نیست بدانید ۵ درصد از کل گوشی‌های فروخته‌شده در سال ۲۰۲۱، آیفون 12 بوده‌اند. همان‌طورکه در بررسی آیفون 12 هم گفتیم، «آیفون 12 به‌لطف پنل OLED با وضوح بالا و پشتیبانی از Dolby Vision، تجربه بصری بی‌نظیری را به‌ارمغان می‌آورد. پردازنده توانمند و پیشروی A14 هم مانند نسل‌های پیشین بر عمر مفید آیفون 12 می‌افزاید؛ چراکه در گذر زمان، کاربر کمتر متوجه کاهش سرعت دستگاه خواهد شد.» اگر به همه این‌ها دوربین‌های عالی و اسپیکرهای باکیفیت و بدنه خوش‌ساخت را هم اضافه کنید، متوجه می‌شوید چرا آیفون 12 پرفروش‌ترین گوشی جهان است.




بهترین گوشی تا ۳۰ میلیون تومان

بهترین گوشی تا 30 میلیون تومان - سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا

سامسونگ گلکسی S21 اولترا

اگر محدودیتی در هزینه ندارید و سیستم‌عامل اندروید را می‌پسندید، «گلکسی S21 اولترا» بهترین انتخابتان محسوب می‌شود. همان‌طورکه در بررسی گلکسی S21 اولترا گفتیم: «گلکسی S21 اولترا اکنون بهترین و تمام‌عیارترین پرچم‌دار دنیای اندروید به‌حساب می‌آید.» در زمان نگارش راهنمای خرید، گوشی اندرویدی دیگری وجود ندارد که بتوانیم آن را به گلکسی S21 اولترا ترجیح بدهیم. پس اگر حساب بانکی‌تان پاسخ‌گوی قیمت زیاد این مدل است، با خیال راحت می‌توانید آن را به‌عنوان بهترین گوشی اندرویدی بازار ایران بخرید. 



بهترین گوشی تا 30 میلیون تومان - اپل آیفون 12 پرو

اپل آیفون 12 پرو

درست است که آیفون 12 پرو مکس بهترین گوشی حال حاضر اپل محسوب می‌شود، ولی اگر ابعاد بزرگ آن را نمی‌پسندید یا می‌خواهید چند میلیون تومانی در خرید گوشی صرفه‌جویی کنید، «آیفون 12 پرو» بدون پسوند «مکس» بهترین و به عبارتی، تنها انتخابتان خواهد بود. آیفون 12 پرو به‌جز نمایشگر غول‌پیکر و دوربین‌های خارق‌العاده، عموم امکانات مدل پرو مکس را با قیمتی کمتر در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر بررسی آیفون 12 پرو را در زومیت خوانده باشید، قطعا می‌دانید که حتی با وجود نمایشگر ۶۰ هرتز، آیفون 12 پرو همچنان یکی از کامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین تجربه‌های کار با گوشی‌های هوشمند را ارائه می‌دهد. 

طراحی جذاب با کیفیت ساخت عالی، نمایشگر اولد با رنگ‌های دقیق و روشنایی زیاد، پردازنده‌ی قدرتمند، عملکرد مطلوب دوربین اصلی و تله‌فوتو در عکاسی روز و شب، فیلم‌برداری فوق‌العاده، اسپیکرهای استریو با صدای فراگیر و شفاف و پشتیبانی نرم‌افزاری کم‌نظیر را می‌توانیم بارزترین ویژگی‌های آیفون 12 پرو بدانیم.


بهترین گوشی بیش از ۳۰ میلیون تومان

بهترین گوشی موبایل - اپل آیفون 12 پرو مکس

اپل آیفون 12 پرو مکس

اگر هیچ محدودیتی برای هزینه‌کردن ندارید، بدون شک باید به‌سراغ «آیفون ۱۲ پرو مکس» بروید. بی‌جهت پول خود را برای خرید گوشی‌های تاشدنی آتش نزنید؛ چراکه گوشی‌های تاشدنی هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند و تجربه مناسبی برای استفاده‌ روزمره ارائه نمی‌دهند؛ بنابراین درحال‌حاضر بهترین انتخاب ممکن همان آیفون 12 پرو مکس خواهد بود. مدل رجیسترشده و ۱۲۸ گیگابایتی گوشی را می‌توانید با قیمتی حدود ۳۳ میلیون تومان در بازار ایران پیدا کنید.

آیفون ۱۲ پرو مکس کامل‌ترین و بهترین آیفون ساخته‌شده تا امروز است. کیفیت ساخت عالی، نمایشگر OLED با رنگ‌های دقیق و روشنایی بالا، پردازنده قدرتمند، عملکرد عالی دوربین در عکاسی روز و شب و شارژدهی بسیار خوب فقط بخشی از مزایای آیفون 12 پرو مکس محسوب می‌شود.


پرسش‌های متداول

بهترین گوشی تا ۶ میلیون تومان کدام است؟

بهترین انتخاب تا ۶ میلیون تومان پوکو ایکس 3 پرو است. پوکو X3 پرو از تراشه‌ی قدرتمند اسنپ دراگون ۸۶۰، نمایشگر باکیفیت ۱۲۰ هرتز، چهار دوربین و باتری حجیم با ظرفیت ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعت بهره می‌برد.

بهترین گوشی تا ۱۰ میلیون تومان کدام است؟

بهترین گوشی تا ۱۰ میلیون تومان پوکو F3 و گلکسی A52 سامسونگ است. پوکو F3 قدرتمندترین تراشه و سریع‌ترین عملکرد را دارد، ولی گلکسی A52 دوربین، نمایشگر و رابط کاربری بهتری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

بهترین گوشی تا ۷ میلیون تومان کدام است؟

بهترین انتخاب تا ۷ میلیون تومان می 11 لایت است. می 11 لایت بدنه‌ای باریک، سبک و خوش‌ساخت دارد و به نمایشگر باکیفیت و دوربین‌های کارامدی مجهز شده است.

بهترین گوشی تا ۴ میلیون تومان کدام است؟

بهترین گوشی تا ۴ میلیون تومان مدل 5G ردمی نوت 9T است؛ یکی از خوش‌قیمت‌ترین گوشی‌های شیائومی که امکانات جذابی مانند نمایشگر باکیفیت و باتری حجیم را در قالب یک گوشی اقتصادی ارائه می‌دهد.
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد