راهنمای خرید اسپیکر (بلوتوثی، قابل حمل، خانگی)

مدیریت سایت یکشنبه 5 دی 1400 - 10:47
راهنمای خرید اسپیکر (بلوتوثی، قابل حمل، خانگی)
اسپیکرها آنقدر متنوع و گوناگون هستند که انتخاب بین آن‌ها کار خیلی دشوار به نظر می‌رسد. در این مطلب سعی می‌کنیم با بررسی مشخصات اسپیکر خوب و انواع معمول اسپیکر در انتخاب محصول مناسب به شما کمک کنیم.

راهنمای خرید اسپیکر (بلوتوثی، قابل حمل، خانگی)

اسپیکرها آنقدر متنوع و گوناگون هستند که انتخاب بین آن‌ها کار خیلی دشوار به نظر می‌رسد. در این مطلب سعی می‌کنیم با بررسی مشخصات اسپیکر خوب و انواع معمول اسپیکر در انتخاب محصول مناسب به شما کمک کنیم. راهنمای خرید اسپیکر و مشخصات یک اسپیکر بلوتوثی خوب در ادامه آورده شده‌اند.

اسپیکر

اول از همه باید با اصول پایه‌ای که اسپیکر‌ها با ‌آن‌ها ارزیابی می‌شوند آشنا شویم. این ویژگی‌ها فارغ از نوع و مدل اسپیکر اهمیت دارند و خوب است که معنی هر کدام از آن‌ها را بدانیم:

  • پاسخ فرکانسی: پاسخ فرکانسی اسپیکر عددی است که با هرتز اندازه گیری می‌شود و نشان دهنده‌ی طیف تن صدایی است که می‌تواند تولید کند. اولین عدد نشا‌ن‌دهنده‌ی بم‌ترین صدایی است که اسپیکر می‌تواند تولید کند و عمق بیس را مشخص می‌کند. دومین عدد هم زیرترین صدای قابل تولید شدن و بالاترین فرکانس محدوده است. هرچه تفاوت این دو عدد بیش تر باشد موسیقی را با جزئیات بیشتری خواهید شنید.
  • حساسیت: حساسیت اسپیکر در واقع به شما می‌گوید که بازدهی آن در تبدیل نیرو به حجم صدا چقدر است. هر چه میزان حساسیت بیشتر باشد، اسپیکر صدای بلند‌تری را نسبت به نیروی مشخص تولید می‌کند. میزان حساسیت را با دسی بل نشان می‌دهیم. جالب است بدانید که میزان خیلی کمی تغییر در حساسیت می‌تواند تفاوت بزرگی در آن چه می‌شنوید ایجاد کند. برای مثال اگر حساسیت یک اسپیکر فقط 3 دسی بل بالاتر برود، نصف نیروی حالت اولیه را برای تولید همان حجم صدا نیاز خواهیم داشت.
  • امپدانس: این کمیت با واحد اهم بیان می‌شود و نشان‌دهنده‌ی مقاومت الکتریکی اسپیکر است. هر چه این مقاومت کمتر باشد راحت‌تر سیگنال‌ها را عبور می‌دهد و حجم صدای بهتری خواهید داشت. البته امپدانس بلندگوها اصولا عدد ثابتی نیست و دارای تغییرات است اما یک مقدار میانگین و کلی برای آن بیان می‌شود. البته باید از سازگاری امپدانس اسپیکر با دستگاه پخش کننده‌ی خود هم مطمئن شوید.
  • توان اسپیکر: این عدد به شما می‌گوید اسپیکر تا چه توانی را می‌تواند بپذیرد بدون این که آسیب ببیند. البته معمولا ورودی بالاتر به اسپیکر آسیب نمی‌زند و مشکلی پیش نمی‌آورد، بلکه توان‌های پایین‌تر هستند که می‌توانند آن را با مشکل مواجه کنند. این مقدار با واحد وات اندازه گیری می‌شود و به طور بالقوه توان بالاتر اسپیکر قدرت بالاتر و صدای بهتری را نوید می‌دهد، البته در صورتی که بقیه پارامترها هم به خوبی رعایت شده باشند.

شما چه مدل اسپیکری دوست دارید؟

خرید باند خانگی

برای انتخاب بهترین مدل و مارک اسپیکر اول از همه به نیازها و کاربردهای خود فکر کنید. آیا می‌خواهید یک سینمای خانگی حرفه‌ای برای خود بسازید؟ آیا به دنبال یک اسپیکر کوچک برای استفاده در کلاس‌های آموزشی هستید؟ یا این که یک اسپیکر معمولی برای گوش دادن به آهنگ نیاز دارید که روزها و هنگام کارهای خود با آن همخوانی کنید و لذت ببرید؟ مشخصات اسپیکر خوب «برای شما» چیست؟

راهنمای خرید باند و اسپیکر خانگی

هیچ چیز به اندازه یک سیستم صوتی خوب نمی‌تواند کیفیت سرگرمی‌های خانه را بالا ببرد. با ارتقا اسپیکرها و سیستم صوتی می‌توانید با کیفیت بالاتری فیلم ببینید، بازی کنید و مهمانی‌های عالی برگذار کنید. علاوه بر آن اسپیکر خوب روی کیفیت تلویزیون خانه هم تاثیر دارد و باعث می‌شود بهره‌ی بیشتری از آن ببرید.

این که اسپیکر یا اسپیکرها را کجا قرار می‌دهید می‌تواند تاثیر خیلی زیادی روی چیزی که می‌شنوید داشته باشد. نکته‌ای که باید بدانید این است که اسپیکرها توانایی هدایت فرکانس‌های بالا را مستقیم و رو به جلو دارند اما فرکانس‌هایی میانه و علی‌الخصوص پایین، معمولا در همه‌جهات پخش می‌شوند. اگر اسپیکر را در کنار دیوار یا گوشه‌ها قرار دهید فرکانس‌های پایین‌تر منعکس می‌شوند و تا حدی صدا را بالاتر می‌برند که ممکن است برای بعضی رضایت بخش باشد، اما در عوض کیفیت صدا هم کمی افت می‌کند. یک نکته‌ی دیگر هم این است که اسپیکر را روی سطوحی محکم قرار بدهید، در غیر این صورت لرزش در هنگام پخش موسیقی می‌تواند اذیت کننده باشد.

انواع اسپیکر خانگی

اسپیکر خانگی

مدل اسپیکر

ویژگی‌ها

اسپیکرهای ایستاده

همانطور که مشخص است این بلندگوها روی زمین قرار می‌گیرند. اندازه بزرگی دارند و هر چند که اندازه نسبت مستقیمی با کیفیت موسیقی ندارد، اما خب به هر حال اسپیکرهای بزرگ حجم صدای بیشتری هم تولید می‌کنند. پس برای صدارسانی به فضایی بزرگ به این نوع بلندگو نیاز دارید.

ساندبار

استفاده از یک ساند بار یکی از راحت‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای بالا بردن کیفیت صدای اتاق نشیمن خود انجام دهید. نصب آن‌ها معمولا خیلی راحت است، به راحتی زدن کابل به یک پریز. ساندبار در واقع گونه‌ی پیشرفته و جدیدتر سینمای خانگی است. این مدل از سیستم صوتی تنوع زیادی دارد و می‌تواند دارای یک یا چند عدد اسپیکر باشد. تکنولوژی صدای دالبی اتموس یکی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی است که روی این ساندبارها پیاده شده است. همچنین ممکن است دارای ووفر باشد یا به صورت ساده طراحی شده باشد.

بلندگوی رومیزی

این نوع اسپیکر را می‌توانید داخل قفسه‌های تزئنینی یا کتابخانه، روی میز تلویزیون و جاهای دیگری از این قبیل قرار بدهید. نیاز به فضای اضافه‌ای ندارند و خیلی هم در دید نیستند و در عین حال کیفیت قابل قبولی هم دارند.

اسپیکر هوشمند

اسپیکر هوشمند می‌تواند خیلی از کارها را راحت کند. می‌توانید در هر محیطی از آن استفاده کنید ولی مهم‌تر از آن کنترل راحت اسپیکرها است. اسپیکر هوشمند را می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌های روی گوشی، یا حتی با دستورات صوتی کنترل کنید. می‌توانید به سرویس‌های پخش موسیقی آنلاین دسترسی پیدا کنید و کارهای دیگری که با بلندگو‌های معمولی امکان پذیر نیست را به سادگی انجام دهید. با توجه به این که این اسپیکر از طریق وای فای به اینترنت متصل می‌شود، می‌تواند با بقیه‌ی اجزاء خانه هوشمند هم ارتباط برقرار کند.

سیستم‌های پکیج سراوند یا فراگیر

یک سیستم کامل برای این که بتوانید اتاق را به یک سینما تبدیل کنید. این سیستم دارای چند اسپیکر است و با آن می‌توانید جزئیات مختلف و حتی صدای چند بعدی را بشنوید. برای تجربه بهتر یک یا دو اسپیکر هم پشت سر شما قرار می‌گیرد و به طور کلی چیدمان خاصی رعایت می‌شود.

نکات مهم در خرید اسپیکر خانگی

  • قیمت: وقتی به بودجه خود نگاه می‌کنید نباید فقط خود اسپیکر را در نظر بگیرید. علی‌الخصوص اسپیکرهایی که به وسایل جانبی برای نصب و کابل‌های مختلف هم نیاز دارند، هزینه‌های جداگانه‌ای دارند که باید آن‌ها را هم در ذهن نگه دارید. یادتان نرود که بیشترین قیمت لزوما بهترین انتخاب برای شما نیست. ممکن است نیاز‌های ساده‌ای داشته باشید که با یک اسپیکر ارزان قیمت رفع شوند،‌ ممکن هم هست قیمت خیلی بالایی برای یک اسپیکر یا سیستم چندتایی کامل پرداخت کنید و اتفاقا هزینه‌ای که می‌کنید کاملا ارزشش را داشته باشد.
  • فضای مد نظر: اگر به دنبال بهترین اسپیکر خانگی هستید یکی از مهم‌ترین نکات فضایی است که قرار است اسپیکر را آن جا قرار دهید. برای مثال یک سیستم صوتی قوی و بزرگ برای اتاقی کوچک‌تر انتخاب مناسبی نخواهد بود. زیرا هم اتاق را از قبل کوچک‌تر نشان می‌دهد و به شدت دست و پا گیر است و هم انعکاس صدا در فضای کم آزار دهنده خواهد بود. از طرفی اسپیکر ضعیف و کوچک هم برای یک فضای بزرگ کارآمد نیست و نمی‌تواند انتظارات شما را برآورده کند.
  • ظاهر: اسپیکرهای خانگی خیلی اوقات کاملا در دید قرار می‌گیرند، مخصوصا اگر بلندگو را برای اتصال به تلویزیون و گذاشتن در اتاق نشیمن انتخاب کرده باشید. ظاهر و رنگ و روی اسپیکر این جا اهمیت زیادی پیدا می‌کند و باید هماهنگی آن را با بقیه‌ی وسایل خانه در نظر بگیرید.
  • طراحی بلندگوها: طراحی فیزیکی اسپیکر تاثیر زیادی در کیفیت آن دارد. طراحی خوب از اکو شدن صدا و ایجاد صدای ناهنجار در پخش صداهای بم جلوگیری می‌کند و حجم صدا را هم به درستی تنظیم می‌کند.

تعداد کانال‌های خروجی: اکثر اسپیکرهای خانگی دارای دو یا تعداد بیشتری کانال خروجی هستند. تعداد بیشتر کانال‌ها تنها به معنی حجم صدای بیشتر و بلندتر نیست. امروزه خیلی از فیلم‌ها و بازی‌ها از حالت‌های چند کاناله پشتیبانی می‌کنند و فقط با این اسپیکرها می‌توانید صدا را دقیقا همانطور که هست بشنوید. همچنین این قضیه به تفکیک صوتی بالاتر هم کمک زیادی خواهد کرد.

اسپیکر قابل حمل یا پرتابل چیست و چرا یکی از آن‌ها را دوست خواهید داشت؟

استفاده از اسپیکر و باند

برای این که بتوانید موسیقی را همیشه و همه جا با خود داشته باشید نیاز به اسپیکر قابل حمل دارید. این اسپیکر‌ها می‌توانند آنقدر کوچک باشند که در جیبتان جا بشوند. آن را با خود به هرجایی برید، از سر کلاس‌‌ها تا پیک نیک، سفرهای طولانی، لب دریا و حتی داخل حمام. اسپیکرهای قابل حمل اندازه کوچک‌تر و به طبع قیمت پایین‌تری هم دارند. تقریبا هر کسی که یک گوشی یا تبلت هوشمند داشته باشد می‌تواند از داشتن اسپیکر قابل حمل لذت ببرد زیرا قطعا تجربه شنیداری شما در هر موقعیتی بهبود می‌دهد. بیشتر اسپیکرهای قابل حمل از طریق بلوتوث متصل می‌شوند، زیرا این قابلیت در اکثر دستگاه‌ها وجود دارد و نیازی به وسایل جانبی و تجهیزات خاصی برای ارتباط با اسپیکر نخواهید داشت. همچنین هیچ نیازی به ارتباط اینترنتی یا اپلیکیشن‌های جورواجور هم نخواهد بود. اما بهترین اسپیکر بلوتوثی کدام است؟ ویژگی‌های مختلف اسپیکرهای بلوتوثی یا قابل حمل که در خرید شما تاثیر گذار هستند چه چیزهایی خواهند بود؟

چطور بهترین اسپیکر بلوتوثی و قابل حمل را انتخاب کنیم؟

اسپیکر پرتابل

  • اندازه و وزن: آیا اسپیکر را برای مواقعی خاص می‌خواهید یا نیاز به چیزی دارید که بتوانید کل روز با خود حمل کنید؟ اندازه اسپیکرهای قابل حمل محدوده‌ی وسیعی دارد، از مدل‌های جیبی گرفته تا انواع بزرگ که حتی می‌توانند جای سیستم صوتی خانه را هم بگیرند. پس قبل از اقدام به خرید اول به نیاز خود فکر کنید.
  • ظرفیت و نوع باتری: خب از ویژگی‌هایی که یک اسپیکر را قابل حمل و بی سیم می‌کند باتری قابل شارژ آن است. ظرفیت باتری مسئله‌ی مهمی است اما باید توجه داشته باشید که هرچه ظرفیت باتری بالاتر باشد اسپیکر هم سنگین‌تر و حجیم‌تر خواهد بود، پس بهترین اسپیکر بلوتوثی لزوما مدلی با ظرفیت باتری بالاتر نیست بلکه باید میزان بهینه‌ای را در نظر بگیرید. وجود چراغ‌های نشانگر روی اسپیکر شما را از میزان شارژ باقیمانده با خبر می‌کند و کمک بزرگی خواهد بود.
  • ورژن بلوتوث: نسخه بلوتوثی که در اسپیکر استفاده شده نشان دهنده‌ی کیفیت ارتباط و فاصله‌ای است که می‌توانید از اسپیکر داشته باشید بدون این که قطع شود. بهترین اسپیکر بلوتوثی مدلی است که نسخه‌های بالاتر بلوتوث مثلا نسخه 4 به بالا را داشته باشد. در این صورت هم قطع و وصلی کمتر و هم ارتباط بدون تاخیری خواهد داشت. علاوه بر این‌ها مقدار انرژی کمتری هم مصرف می‌کند و باتری را بهتر نگه می‌دارد.
  • گزینه‌های ارتباط یا نحوه اتصال: علاوه بر ارتباط بی سیم، خوب است گزینه‌های دیگری را هم پیش رو داشته باشید. برای مثال برخی از اسپیکر‌ها دارای پورت AUX هستند و می‌توانید توسط این کابل هم گوشی خود را به آن متصل کنید. ممکن هم هست گوشی‌ای که می‌خواهید به اسپیکر وصل کنید کیفیت بلوتوثی خیلی خوبی نداشته باشد و از این راه بتوانید کیفیت را بهتر کنید. همچنین برخی اسپیکرها NFC هم دارند که با آن می‌توانید جفت شدن و اتصال را خیلی راحت‌تر و سریع‌تر انجام دهید.
  • میکروفون: وجود میکروفون روی اسپیکر می‌تواند یکی از مشخصات اسپیکر خوب باشد زیرا به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به قطع کردن ارتباط بین اسپیکر و گوشی به تماس‌های دریافتی جواب بدهید و مکالمه کنید. همچنین نیازی به پیدا کردن گوشی وقتی زنگ می‌خورد ندارید و وجود اسپیکر کافی خواهد بود. البته این ویژگی برای بلوتوث‌هایی که با دستیار صوتی کار می‌کنند هم ضروری است.
  • طریقه‌ی شارژ: پورتی که توسط آن می‌توانید اسپیکر را شارژ کنید هم اهمیت خاص خودش را دارد. برای مثال، خیلی از اسپیکرها این روزها دارای یک پورت Micro-USB یا تایپ سی هستند که اگر بیرون از خانه دسترسی به پریز و برق نداشتید بتوانید آن را حتی توسط پاور بانک هم شارژ کنید.
  • ضد آب بودن: اگر می‌خواهید در مکان‌هایی مثل ساحل، در حمام و … هم از اسپیکر خود استفاده کنید پس این ویژگی را حتما در نظر بگیرید. البته به طور کلی ضدآب بودن و مقاوت بالای اسپیکر ویژگی کاربردی و خوبی است زیرا اگر به طور اتفاقی هم نوشیدنی روی آن بریزید یا از دستتان بیفتد مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد.

اسپیکر ضد آب

  • جنس بدنه: اگر معمولا در خانه و مکان‌های معمولی از اسپیکر استفاده می‌کنید شاید بدنه‌ی آن اهمیت چندانی برای‌ شما نداشته باشد، اما اگر اهل سفر و فضاهای آزادید پس این عامل قطعا تعیین کننده و با اهمیت خواهد بود. به دنبال اسپیکری با بدنه مقاوم بگردید که در برابر خط و خش و سقوط از ارتفاع مقاومت داشته باشد.
  • بند و گیره: این هم یکی نکات مهم در خرید اسپیکر است که شاید در نظر اول به نظر نرسد ولی واقعا می‌تواند تجربه کاربری بهتری را در اختیار شما قرار دهد. یک دسته محکم می‌تواند حمل و نقل اسپیکر را خیلی راحت کند. یک بند باعث می‌شود بتوانید آن را از جاهای مختلف آویزان کنید. توسط کارابین هم می‌توانید اسپیکر را به کوله پشتی و کیف خود متصل کرده و با خود حمل کنید.

بهترین برندهای اسپیکر بلوتوث و باند خانگی

در کنار تمام این نکاتی که گفته شد یک مسئله مهم این است که شما دوست دارید محصول برند بخرید یا نه. تفاوت عمده‌ای که یک اسپیکر برند با اسپیکرهای معمولی دارد در کیفیت آن‌هاست. چون برندها به صورت حرفه‌ای روی محصولات‌شان کار می‌کنند و روی ذره به ذره‌ی کیفیت صدا کار می‌کنند. در حالی که اسپیکرهای معمولی صرفا یک صدای معمولی تولید می‌کنند. 10 برند اسپیکر از نگاه کاربران در ادامه آورده شده‌اند.

بهترین برندهای اسپیکر

سوالات متداول در راهنمای خرید اسپیکر خانگی، بلوتوثی و قابل حمل

مهم‌ترین سوالاتی که حین انتخاب و خرید اسپیکر باید از خودمان بپرسیم کدامند؟

مسلما کیفیت صدا اولین گزینه است. چون اگر اسپیکر کیفیت خوبی نداشته باشد عملا بدون استفاده می‌ماند. در مراحل بعدی راحتی کار کردن با آن، نوع اتصال، قابل حمل یا قابل حمل نبودن آن و همچنین نوع استفاده‌ای که قرار است از اسپیکر داشته باشید.

کدام مدل اسپیکر بهتر است؟ پرتابل یا خانگی؟

مسلما از نظر کیفیت و المان‌ها و درایورهای صوتی مدل خانگی کیفیت بالاتری دارند. اما شما نمی‌توانید مدل خانگی را با خودتان هر جایی ببرید و باید مدل کوچکتری را انتخاب کنید. به طور کلی همه چیز به انتخاب شما بستگی دارد.

کدام برند اسپیکر از نظر قیمت و کیفیت بهتر است؟

هر کدام از کاربران نظرات خودشان را در این باره دارند. اما برندهای Awei و JBL و این اواخر شیائومی توانسته‌اند نظرات بسیاری از کاربران را به خود جلب کنند و از نظر قیمت هم مناسبند.

برای خرید بهترین اسپیکر ها با پایین ترین قیمت به وب سایت همتانوین مراجعه کنید.

جمع بندی

تا این جا با انواع اسپیکرها و نکاتی که قبل از خرید باید در نظر بگیرید آشنا شدیم. فراموش نکنید بهترین انتخاب لزوما گران‌ترین انتخاب نیست بلکه هوشمندانه‌ترین انتخاب است. برای دیدن بهترین مارک اسپیکر بلوتوث یا اسپیکر خانگی و مقایسه قیمت‌ها می‌توانید به همتانوین مراجعه کنید. انواع مدل‌ها را با هم مقایسه کنید و با توجه به نیاز و کاربردتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد